Kjempetreveps – Siricidae

KjempetrevepsC (1)  Denne dama havna, via hodet mitt, på kaffebordet da vi satt ute. Hun kom flyvende i lav høyde og med meget høyt turtall. På grunn av bråket var vi  forberedt!KjempetrevepsC (2)      Disse vepsene ser fryktingydende ut men er helt ufarlige. Brodden i enden er et eggleggingsrør. Vepsen kan ikke stikke og har derfor heller ikke gift i seg. Størrelsen er ca 5 -7 cm. Hunnen er størst, hannen en pingle på ca 1.5 – 2 cm. Sånn er det bare!KjempetrevepsC  Må bare lette igjen nå…. God tur videre!

9 responses

  1. Stilig dette visste jeg ikke 🙂 Kjempe flott bildeserie. Innmari flotte farger på den også.

    juli 24, 2009, kl. 16:38

  2. Blir mer og mer imponert jeg over hva du har i hodet kjekke du…

    juli 24, 2009, kl. 16:56

  3. Bjørn Oomddvar Landsem

    Hei du!
    Jeg leser at du mener at disse dyrene ikke stikker. Jeg er ikke helt enig der… I fjord sommer stod jeg ved en vedklyver og arbeidet. Plutselig kjente jeg et kraftig stikk i låret. Jeg trodde jeg hadde kjørt en flis i foten og kikket ned. Der satt det ei slik dame og borret seg igennom vernebuksa mi og rett i låret. Der og da kom jeg i en sinstilstand som jeg antar en del ville beskrevet som akutt angst…
    Det tok 14 dager før merket etter stikket var borte (merket var en rød ring på ca 1 cm med en svart prikk i midten. Prikken tror jeg var en del av brodden som ble igjen etter en del frenetisk fekting og slag:)
    -Denne dama er farlig! Ihvertfall om hun tror du er en stokk som egner seg for egglegging…

    juli 24, 2009, kl. 22:16

  4. Flott bildeserie! Husker forresten godt den første gangen jeg så ei «trekvesme.» En stor og sterk opplevelse…

    juli 25, 2009, kl. 09:28

  5. Beklager – det skal selvfølgelig stå en stor og sterk opplevelse.

    juli 25, 2009, kl. 09:30

  6. De der er store og ekle rett og slett 🙂 Men absolutt veldig fotogene. Fine bilder av henne.

    Fungerer veldig godt med automatisk oppdatering, har det på min nå om dagen. Smertefritt og lekent ordner den alt selv 🙂

    juli 25, 2009, kl. 17:07

  7. Litt nyttig info her og fine bilder.

    juli 27, 2009, kl. 17:24

  8. Vilken vacker Vedstekel, har aldrig sett någon här eller fotograferat någon, men jag hoppas det dyker upp någon en dag 🙂

    juli 1, 2011, kl. 09:55

  9. Kent

    Kjempefine bilder av den typen veps! Traff på en her i dag ved garasjen, fikk nesten panikk, men ble beroliget da jeg såg info om den på nett:)

    august 30, 2012, kl. 18:57

Legg igjen en kommentar

