Vannymfer -Zygoptera

Vannymfer er navnet på de små øyenstikkerne. De er ikke spesielt gode flyvere og klarer ikke å ta byttet sitt i lufta slik som øyenstikkerne klarer. Ved Storvannet på Lundamo i Melhus fant jeg disse røde og blå eksemplarene. Her har de gått ut av vannet og etterpå ut av sitt «gode skinn» og har lagt seg til tørk i sola…. Blå vannymfe her….

vannymfeB (Custom)

Her har en rød vannymfe satt seg ned til tørk…..

VannymfeBb (Custom)

Og en blå som kryper over gamle «skall»….

VannymfeBbb (Custom)

Og hva er vel da mer naturlig enn at siste bildet viser…….. vannymfesex??

vannymfeSexb (Custom)

Da er det sikret etterkommere til neste sesong og nye fotografer kan knipse sine bilder…..

6 responses

  1. Kjempe flotte bilder, vanskelige å få klare, men det klarte du fint. Er disse fra i år? Syns dette er utrolig vakre skapninger, og gleder meg til de kommer frem igjen, slik at jeg kan komme med macroen og leke meg litt 🙂
    – Takk for hyggelig kommentar. De er nok fra i fjor på denne tida. Det er vanskelig å få klare bilder (dof) når kroppen går vekk fra sentrum….menmen. Hans HB

    mai 11, 2009, kl. 19:25

  2. Hmm…, utrolig flotte, som om de er ikledd de vakreste kreasjoner fra Italienske designere…, langbente og slanke som de er. Send bildene til Vogue 🙂

    …og du!, mye kunnskap i din hjerne du…

    …mens jeg!, er vel i ferd med å gå ut av mitt «gode skinn» denne våren jeg også.
    – Takk for hyggelig kommentar, Anne! Det med «skinnet» må vel være no’ bra det da eller? Hans HB

    mai 11, 2009, kl. 19:35

  3. Disse er flotte ja. Og så hadde du et fint speilbilde av de på nederste foto:))

    🙂 – Takk for det, Kathrine! HansHB

    mai 11, 2009, kl. 19:53

  4. Det er noen forunderlige skapninger de der, pene bilder du har fanget her. 🙂 -Takk for det, Rune! Hans HB

    mai 11, 2009, kl. 21:09

  5. For noen kule skapninger og flotte makroobjekt. Jeg tror jeg liker best bilde nr. 2. På bilde nr. 1 var det noe «rart» under insektet, ellers var det utrolig bra. -Det rare er nok «skinnet» eller «skallet » som den nettopp har krøpet ut av…-HansHB

    mai 12, 2009, kl. 07:05

  6. karoline

    Fine bilder! Spørsmålet er vel heller om de går ut av sitt gode eller dårlige skinn?! … Krever tålmodighet og en stødig hånd for å få til så bra bilder!=) – Joda, ble endel bilder. Ikke helt fornøyd med skarpheten der kroppen går ut av sentrum… Takk for hyggelig kommentar! HansHB

    mai 13, 2009, kl. 10:23

Legg igjen en kommentar