Grus grus!

På en tur langs Nea kom jeg over disse tranene. Med 70 – 200mm på kameraet fikk jeg knipset dette bildet før de stakk av gårde…

Jeg hentet 600mm og fikk tatt dette bildet av en annen flokk som passerte meg i lufta på tur videre oppover elva..

På andre sida, ca 300 meter borte sto denne familien Trane. Regner med at årets avkomme er den med brunt hode i midten! 600mm er på også her… Tror nok jeg må finne meg et bedre skjul for å klare å komme nærmere inn på disse svært skye fuglene. Akkurat denne søndagen gikk korntreskerne for fullt på Storøya. Det gjorde nok at fuglene var ekstra vare…

Grus grus er vel det første latinske navnet på en fugl som jeg lærte meg allerede som 7 åring, – tøft navn!

Ønsker dere alle en flott høstkveld!

18 responses

  1. Fint du fikk bilder av dem denne gangen:) Min erfaring er at flokker med traner er mye mere skvetne enn om to går i lag. Har mange ganger stått nær tranepar(rundt 60-80m)Og de flyr heller ikke opp, sånn som flokkene gjør.
    Langs Nea der det er mye vegetasjon og en kan liste seg tett nær,har jeg kommet mellom to flokker en gang, da ble det mye ståhei,)
    Rundt hytta har vi og begynt å se traner, det har vi ikke gjort før:)
    Ha en fin dag!

    september 13, 2011, kl. 07:49

  2. Tenk å ta seg en tur og treffe på traner. Det hadde gjort seg i Drammen ved elven! Flotte bilder og jeg falt veldig for potetene dine også. De egner seg rett og slett som stilleben.

    september 13, 2011, kl. 08:48

  3. Alltid lærerikt og spennende å være inne på bloggen din! Likte det øverste bilde godt. Det sier noe om settingen.

    september 13, 2011, kl. 09:27

  4. Det blir jo ekstra vanskelig når de skvetter opp av det minste pip. Flott bilde av de i lufta. Jeg prøver meg for tiden på småfuglene, men ser at min 105 er litt for lite selv på et par meters avstand så jeg hurtigbestile en Sigma 1.4 X og håper den vil gjøre susen fram til jeg får råd til noe større.

    september 13, 2011, kl. 12:53

  5. Vilka härliga möten du hade med tranorna!
    Och fick fina bilder, gillar de flygande!
    Jag har aldrig sett någon trana någonsin!
    Ha en fin dag!
    Blåsigt värre här idag.
    /Pia

    september 13, 2011, kl. 12:58

  6. cool to see the capture in flight!

    september 13, 2011, kl. 13:04

  7. Woow .det var kanon bra bilder du fick från det långa hållet .. jag skulle också vilja ha ett 600mm objektiv ..men det kostar ju otroligt mycket🙂
    kram/Mimmi

    september 13, 2011, kl. 14:27

  8. Flott møte med tranene. Var en gang i Hornborgarsjøen og der var det muligheter for å komme nær de. Flotte bilder av tranene i lufta!

    september 13, 2011, kl. 16:53

  9. Gry

    Flotte bilder! Og artig navn – så lærte jeg noe nytt i dag også.

    september 13, 2011, kl. 19:46

  10. Såå fin blogg du har, bildene av fuglene som drar sørover ..spesielt bildet tatt med 600mm var kjempefint… jeg prøvde på det her en dag…inntil jeg oppdaget at jeg hadde glemt SD kortet…dermed fløy de avsted uten at jeg fikk knipset. Legger deg til bloggen min jeg :0)

    september 13, 2011, kl. 20:50

  11. Jättefina bilder av tranorna. De är så roliga att se, tråkigt att de är så skygga. Idag såg jag en stor flock, men de var såå långt borta…Regniga hälsningar🙂

    september 13, 2011, kl. 21:27

  12. Grus grus…stilig! Traner er flotte, selv om her oppe blir de gjerne sett på som plagsomme…men fine, ja nyyydelige🙂

    september 13, 2011, kl. 21:44

  13. Flotte fugler … en fin serie du fikk tatt!

    Har endelig dumpet ned på favorittplassen etter å ha vært mer eller mindre på farten siden fredag … noen få dager på jobben og så er det på vingene igjen. Gjør som fuglene, flyr sørover (bortsett fra at jeg må fly nordover igjen, lenge før dem).

    Men nå er det natta (gjesp)

    Irene🙂

    september 13, 2011, kl. 23:00

  14. fine bilder. traner er noen flotte fugler ja🙂

    september 14, 2011, kl. 09:00

  15. 600mm – man blir misunnelig av mindre🙂
    men så kan jo du bruke den også!

    september 14, 2011, kl. 13:33

  16. Hej igen🙂
    Hoppas att ni inte fick resterna av stormen som vi hade här… det var inga fåglar här som kunde flyga… nästan
    kram/Mimmi

    september 14, 2011, kl. 15:01

  17. Hej igen🙂
    Idag har jag också fotat tranor .. får se hur de blev när jag får in bilderna på datorn🙂
    kram/mimmi

    september 15, 2011, kl. 21:41

  18. Hej Hans!
    Tack för dina kommentarer!
    Ja, när gubben kommer ut med regnrock och paraply, då är/blir det dåligt väder!
    Hmm, ibland det blir lite varmt i köket (där barometern hänger) för vi har fyra fönster där.🙂
    Ha en fin fredag!
    /Pia

    september 15, 2011, kl. 23:00

Legg igjen en kommentar

