Juleblomster

Rød julestjerne eller….

den hvite varianten??

Smaken er vel som baken..? Delt?? Her et teppe av julestjerner i gartneriet. Norge har vært en foregangsnasjon i utviklinga av denne mexicanske planten. Det sies vel at alle julestjerners mor havnet i Norge, først på Vestlandet og deretter i Drammen. USA tapte ei rettsak i denne forbindelse og det er nå et samarbeide i forhold til foredling av planten…

Julegleder er også populære. Noen liker røde andre den hvite…

Så kunne jeg ha fortsatt med kaktus, svibler, tulipaner, amaryllis osvosv. Alle har sine tilhengere og bare MÅ ha planten i hus for å få julefølelsen…. Ønsker dere alle en fortsatt fin pyntetid, julaften er neste fredag!!

7 responses

  1. Pia

    Oj, så många fina julblommor du visar här idag!
    Röda julstjärnor i köksfönsterna är ett absolut måste hos mig och gärna några hyacinter för doftens skull!
    Tack för din kommentar på mina snökristaller!🙂
    (Handboll? Tittar inte på sport! *s*)
    Ha en bra dag! Men här snöar det för fullt – igen!)
    /Pia

    desember 16, 2010, kl. 12:39

  2. Det er mye man «må» ha i denne tiden ja, og blomster hører med i rekken av de utvalgte tingene. Blir ikke jul før en av dem står på bordet🙂 Fine bilder Hans, nyt pynteperioden du også. Dagene går fort mot den store dagen nå.

    desember 16, 2010, kl. 15:40

  3. Ja det är svårt detta … men ag vill nog helst ha röd blomma till jul🙂
    samma med att jag vill ha en grön gran och inte en vit eller gul🙂

    desember 16, 2010, kl. 18:11

  4. Flotte bilder av nydelige juleblomster. Favoritten min er amaryllis…faktis min første i år. julestjerna er oppskrytt for min del.
    Ha en blomstrende kveld😉

    desember 16, 2010, kl. 19:39

  5. De er fine alle sammen!!

    minner meg om att jeg må kjøpe meg en..tror jeg tar RØD jeg!!!

    Kjempebra!!Masse kos og klemmer til deg og dine!!

    hilsen anita

    desember 16, 2010, kl. 21:14

  6. Nemmen hvor er min favoritt da??😦
    For det er nok sviblene det Hans, lukten og litt følelsen av vår!! og snart heller det jo mot vår jo🙂

    desember 16, 2010, kl. 22:04

  7. Flott blomst! Blir nok tulipaner her til jul, og en amaryllislilje. Allergiker som jeg er, og har vært så dum å rote for mye med nøtter til fuglmatingen, så får jeg være på den sikre siden i år. Julestjernen er en allergifremkallende blomst, som sviblene og er.
    Men kan jo nyte bildene da!

    Ha en fin fin torsdag:))

    desember 16, 2010, kl. 22:23

Legg igjen en kommentar

