Tysbast – Daphne mezereum

Denne planten er MEGET GIFTIG, likevel har den vært brukt i folkemedisinen i laaang tid mot diverse plager. Jeg anbefaler virkelig at du leser dette om tysbast Det spesielle med planten er at den blomstrer om våren på bar kvist. Denne spennende planten har blomster som dufter godt, – det gjør ikke resten av planten.  Jeg har en tysbast som jeg pleier å følge med hvert år. At denne våren har vært kald, har planten forstått. Den har enda ikke åpnet knoppene sine. De siste årene har akkurat denne stått i full blomst til 01. mai.

Dette bildet er tatt 01.mai 2007…. 6 bær av denne planten skulle være nok til å drepe en ulv, ble det hevdet…..

10 responses

  1. Den här blomman har jag inte fått sätt i verkligheten. Jag hoppas att du lägger upp bilder på blomman när den är fullt utslagen.
    Fin och härlig bild är det i alla fall.

    mai 3, 2010, kl. 17:50

  2. oj det låter ju som en mycket farlig blomma.men vacker var den i alla fall🙂

    mai 3, 2010, kl. 18:06

  3. Tenker tilbake til barndommens rike. Husker at disse tystbastene var omtrent umulige å brekke av for å ta med hjem. Vi visste ikke at den var så giftig, men sto og slet i disse seige kvistene. Vi var unger, ble aldri syke. Undres da på hvor giftige de egentlig er ??

    Men nydelige er de, takk for minner som kom !!

    mai 3, 2010, kl. 18:56

  4. very strong image with sharp details!

    mai 3, 2010, kl. 19:21

  5. Ja, Bjørg, disse er giftige! Jeg anbefaler deg å lese det som står under linken ved dette innlegget!!

    mai 3, 2010, kl. 20:27

  6. Ja, de er giftige, derfor har jeg ikke en sånn i hagen,- selv om ungdommene nok vet å passe seg nå vil jeg tro *ler*
    Jeg òg forventer meg et bilde når den har sprunget ut…

    mai 3, 2010, kl. 20:59

  7. Virkekig en skjønnhet, minner meg om min mormor faktisk som hadde også en slik🙂

    mai 4, 2010, kl. 07:30

  8. Tysbast har vi endel av nedenfor gården i Selbu. Og ja, den er kjempegiftig. Har lært mine unger til å passe seg for denne.
    Men fin, det er den:))

    mai 4, 2010, kl. 10:56

  9. Den er skummel til tross for sitt flotte ytre, de har ikke sprunget ut her nede heller, gikk forbi noen her om dagen som så slik ut som de er hos deg. Men det er nok ikke lenge til de blomstrer nå. Flotte bilder!

    mai 4, 2010, kl. 19:48

  10. Anne Kvåle

    Fann denne planta på skogsstykket mitt «Hassel» i «Måremsgrende», Atrå Tinn i Telemark 15.mai 2010.

    mai 16, 2010, kl. 22:15

Legg igjen en kommentar

