Madeira – Funchal

Fletting av kurver er det mange som driver med på Madeira. Kurvene er flotte souvenirer som turistene kjøper med seg. Denne sleden er flettet med samme teknikk som kurvene. I gamle dager ble denne typen sleder brukt til å komme seg raskt ned til sjøen fra toppen av Funchal.

Sledene er nå blitt en turistatraksjon og fra Monte går det meget raskt ned til sentrum. Prøv dem hvis du liker fart og spenning! Her er det Ikke montert bremser!! Lover sug i magen….

Flotte parker, orkidé hager og massevis av blomster finner du overalt!

Et sinnrikt vanningssystem fordeler regnvannet slik at det når fram til alle. Disse små og store «kanalene» har en lengde på flere kilometer. Jeg tror vel at disse vanningskanalene kunne være en av årsakene til at regnvannet flommet så raskt nedover øya og gjorde så mye skade. Selv om de ikke er dimensjonert for slike mengder av vann, så lå de jo der og vannet fulgte helt sikkert kanalveiene!

6 responses

  1. MT

    Artig framkomstmiddel,trur ikkje eg hadde turt sett i veg ned bratte bakkar:)
    Hadde nok brukt beina til å sjå meg rundt i dei flotte omgivelsane du har vist fram gjennom ord og bilder.

    Orkidear er berre så fine ,skjørheit og styrke på samme tid.Har alltid fleire i vindaugskarmen min🙂

    februar 23, 2010, kl. 12:52

  2. Den turen kan jeg se for meg sitter godt i minnet, må jo få god fart på dem🙂 Tror kanskje jeg hadde foretrukket en spasertur framfor den der. Nydellig parkanlegg og fine bilder.

    februar 23, 2010, kl. 16:58

  3. the first two image looks crazy!

    februar 23, 2010, kl. 18:03

  4. Der var blomstene ja! Hibiskus om jeg ikke tar helt feil?… Fantastisk ordnede bedd, og sinnrikt vanningsystem🙂

    februar 23, 2010, kl. 20:12

  5. Fläta korgar ..det gjord jag mycket när jag var jätte ung🙂
    och så fint det var där med alla de blomrabatter🙂 fina och intressante bilder du har lagt upp🙂

    februar 23, 2010, kl. 21:56

  6. himmel att åka ner på den sån där🙂 nä, där gick nog gränsen för mej.. jag är lite feg av mej..

    oh vilken vacker hibiskus, bra skärpa och fint fångat🙂

    aaah,, vattenkanaler, smart …

    februar 24, 2010, kl. 12:32

Legg igjen en kommentar

