Tuntreet

Denne rakker’n er det jeg prøver å få gode nærbilder av. De er to som pleier å komme til de hjemmelaga meisebollene som er hengt opp i treet! Her har jeg tatt bildet fra stuevinduet, gjennom glasset og avstanden er ca 60 meter. Det er det røde på fuglen som avslører den. Ellers er den jo godt kamuflert mot stammen på hengebjørka.

Blåmeisa foretrekker de ferdigkjøpte (med det farlige nettet som i sterk kulde kan skade nebb og tunge)

Her har de hver sin bolle å boltre seg i. Kjøttmeisa ser ut til å ville ha bollen til blåmeisa, kan det se ut som…

Stilig der den sitter, kjøttmeisa. Hengebjørka er ca 20 meter høy. De laveste greinene sitter ca 2.5 meter fra bakken. Det å henge opp mat er derfor en utfordring…..

14 responses

  1. MT

    Fine bilder dette🙂
    Elegant typen med raudt kjennemerke,kva fugl er det skal tru?
    Eg har eit kjøttmeisepar som kjem å forsynar seg med meisebollane eg har hengt opp,er så kosleg.Dei er litt vaktsomme når eg kjem til vindauget,men trur jammen dei kjenner meg att på stemma🙂
    Har ikkje tenkt over at dei kan skade nebbet sitt på nettingen,får håpe det går bra.

    februar 14, 2010, kl. 15:18

  2. Så du har fått bild på Hacke … fru hacke ser jag då den inte har något rött i nacken🙂 Jag hade flera hackspettar hops mig förre året men de är borta i år tyvärr
    Bilden på måsen har jag tagit här på en av mina promenader för några dager sedan

    februar 14, 2010, kl. 15:49

  3. Flotte bilder. Har desverre ikke noe så flott tuntre, men det står en fin gammel bjørk rett over veien her. Og der har flagspetten reir hver sommer, så kanskje det blir noen flere spette bilder til sommeren. Ha en fortsatt fin kveld

    februar 14, 2010, kl. 16:43

  4. ja det är inte lätt att få bra närbilder på fåglar, och med tanke på att hackspetten var 60 meter bort så har du fått en bra bild.🙂

    ha en skön kväll

    februar 14, 2010, kl. 17:09

  5. Full aktivitet i tuntreet ditt! Artig å følge med på hvilke arter som kommer. Du får være tålmodig så får du nok snart sjansen på flaggspetten. Har venta i 2 år på at den skulle komme på foringsplassen min – og rundt juletider fikk jeg besøk for første gang. Siden har jeg hatt et flaggspettpar her hver eneste dag…

    Ha ei fin fotouke!

    februar 14, 2010, kl. 18:03

  6. Så fint å ha et sånt tuntre, med et sånt fugleliv.. Mitt «tuntre» er et hjertetre, (blir ca 3m) sånn er det å ha en bitteliten tomt i et villastrøk fra 1950, he,he…
    Bildene ble bra de gjennom vinduet🙂

    februar 14, 2010, kl. 18:18

  7. Stor aktivitet i matfatet:-) Fine bilder, sjølv om dei er tatt gjennom vindauget. Er så flott kor enkelte fuglar kan gå i eitt med naturen, kamuflasjen er skikkeleg rå.

    februar 14, 2010, kl. 18:48

  8. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves Hans🙂 De er ikke alltid like lett å få øye på når de hopper som en gresshoppe rundt i treet, de er raske og godt kamuflerte. En dag så er du på skuddhold med dem. Flotte bilder, kjøttmeisen i siste bildet var veldig blink der den så fint sitter op poserer for deg. Ha en fin kveld.

    februar 14, 2010, kl. 19:51

  9. Der er han som du har jobbet for å få bra bilde av ja!🙂 Men utrolig godt kamuflert altså – ikke lett!

    Synes du har fått flotte bilder, spesielt det siste av kjøttmeisen!

    Jeg sitter og ser OL og gremmes over at det er så lite gull… jeg vet jeg har høye forventninger. Men vi har jo egentlig lov til å ha det og!🙂

    februar 14, 2010, kl. 20:08

  10. Jeg ser deg for meg klatrende ja. Det siste bildet var jo rene portrettet! Kjempeflott!

    februar 14, 2010, kl. 22:57

  11. De som sager ned alle trærne i hagen fordi de skygger litt, går glipp av mye! Det har vært noen grelle eksempler i nabolaget her, og så lurer de på hvor fuglene blir av??
    Flotte bilder du har tatt, av fine fugler!
    🙂

    februar 15, 2010, kl. 10:44

  12. Inger J

    Hærlige fuggelbilder:)

    februar 15, 2010, kl. 11:52

  13. Fin bildserie på fåglar och med tanke på att du fotograferade större hackspett från 60 meter håll, så är det en bra bild.

    februar 15, 2010, kl. 16:03

  14. karoline

    Flotte bilder!=)

    februar 16, 2010, kl. 18:29

Legg igjen en kommentar

