Meisebollen

Her er blåmeisa ivrig etter å hakke ut fett og frø fra meisebollen. Akkurat denne typen bolle med plastnett rundt er ikke så lurt å henge ut. Det viser seg at i kulde blir plasten så hard at fuglene ofte skader både nebb og tunge når de hakker! Derfor blir rådet mitt: Fjern nettet, sett bollen fast på en spiker eller noe lignende!

Her har jeg bevegd meg mot grensa til overeksponering for å få meisa tydeligere fram!

Også dette bildet er på grensa til overeksponering. Liker effekten! Her ser det ut som om blåmeisa også liker den. Blåmeisa er ellers rask til å «kjefte» til sine omgivelser med sin «meisevarsling» når den føler at en trør den for nære….

5 responses

  1. fotoboksen

    Fraværet av farger i bakgrunnen får fram blåmeisen riktig godt fram her!

    Så har du helt rett mht disse meisebollene. Hvis jeg ikke har hjemmelagde, pleier jeg å ta disse ut av nettet og gni dem fast på stammen av et furutre jeg har i nærheten. Både meisene, trekryperne, flaggspetten og skjærene setter stor pris på akkurat det.

    Fuglene ser imidlertid ut til å like de hjemmelagde meisebollene bedre. Jeg blander som regel hakkede nøtter, rosiner, solsikkekjerner, helkorn hvete og litt havregryn i hensiktsmessige beholdere og heller over matfett. Så dytter jeg en «U» av hyssing nedi slik at begge endene stikker opp. Dermed er «bollene» enkle å henge opp.

    Forrige dagen hadde jeg for resten besøk av en «ny» fugl på foringsplassen min. Det var en liten svartmeis, men beklageligvis fikk jeg bare ett eneste bilde av den mens den sitter nesten helt skjult av furunåler. Håper den dukker opp igjen om ikke så lenge.

    januar 28, 2010, kl. 18:02

  2. karoline

    Flotte bilder!=) Likte spesielt det siste bildet der den ser rett på deg – kult:)

    januar 28, 2010, kl. 19:34

  3. Helt enig i det du sier ang en liten overeksponering, den kom veldig pent fram her, den kommer til sin rett. Ang netting på meiseboller så har jeg opplevd det samme selv her, har boret hull i stammen fuglebrettet står på og satt inn en tynn pinne her som jeg trer de på, enklere for fuglene og langt mindre sjans for at de skader seg, samt at de er jo ikke akkurat pene de grønne netta heller. Flotte bilder Hans!

    januar 28, 2010, kl. 20:40

  4. Ohoi, du er i det ornitologiske hjørnet om dagen, fri som fuglen🙂

    …men du og du så lenge det tok å laste ned sida di i dag å…

    januar 28, 2010, kl. 20:54

  5. Pip pip! Fine bilder nedover her. Nett er ikke bra nei, og mange «forsvinner» også etter fóringssesongen. Her tar sjora det meste som ikke sikres. En kan da kjøpe en meisebolleholder til noen tiere, og fylle på noen boller. Så blir de ikke borte for de av oss som har større figler på fórplassen.
    Ha ei fin helg:)

    januar 29, 2010, kl. 09:28

Legg igjen en kommentar

