A. De Fussigny – cognac

Det var cognac smaking på To rom og kjokken på onsdag. Vi skulle bli kjent med  A._de_Fussigny sine varer.

Vi skulle få smake på tre forskjellige cognacer. Mange folk til stede og hyggelig stemning!

En hyggelig franskmann med gode engelskkunnskaper kunne fortelle oss mye om cognac og de strenge reglene som en må følge når en skal lage cognac. Her var det innføring i smaketeknikker og diskusjon om hva det var en egentlig kunne kjenne av smaker. Sitrus, lakris, lær, sopp, fruktige smaker, fyldige smaker, smaken av smør og honning…

Joda, en kan kjenne og smake det meste under en slik seanse. Uansett hvor mye jeg smakte så hadde jeg en klar favoritt! Jeg er en enkel sjel. Jeg likte aller best den vi fikk servert i tulipanglasset! Det viste seg å være den eldste og dyreste av de cognacene som ble satt fram….(huffda) Alt vi fikk servert kan en kjøpe på vårt utmerkede vinmonopol. Vil du kun smake litt?? Her er alternativet. Ha en flott fredda’ med et glass cognac i hånda foran peisen….

11 responses

  1. vad kul med cognac provning ,, min son är whisky fantast och har en bra samling samt att han är med i en klubb.. en hel vetenskap om whisky och skulle tro det är lika med cognacen också🙂

    ha en skön helg

    januar 15, 2010, kl. 14:59

  2. Må innrømme at jeg er en smulig misunnelig nå🙂 Men får grave inn i skapet og se om det er en liten flaske der. Ha en fin helg

    januar 15, 2010, kl. 15:11

  3. Flott serie.
    Det var sikkert en opplevelse å være med på.
    Jeg smaker sikkert forskjell på de ulike, men bruker kånjakkene til «medisinsk-bruk».
    Det er sikkert litt banning i kirka.

    Håper du ikke ble helt på en snurr🙂

    januar 15, 2010, kl. 17:06

  4. konjak ..det är gott att få när man har varit ute och är väldigt frusen sen när man kommer in😀

    januar 15, 2010, kl. 17:42

  5. Den litt gale typen til meg vettu🙂 nei, gi dama en singel malt!!

    januar 15, 2010, kl. 17:52

  6. Deilige bildeserie!! Nam nam..;-)

    januar 15, 2010, kl. 17:55

  7. Spennende å få teste ut smaker, man kan fort gå i s(n)urr av hva som er hva til slutt🙂 Ha en brun og fin helg Hans.

    januar 15, 2010, kl. 21:45

  8. Fine bilder, men feil type ja. Enig med Anne – gi meg en god whisky!!🙂

    Hilsen hun som hadde ei katte som het Chivas… (hadde bare katta blitt 12 år skulle hun fått mellomnavn også!)

    Ha en finfin lørdag og god helg!

    januar 16, 2010, kl. 09:43

  9. Takker for hyggelige kommentarer. Jeg er nok en større whiskyfan jeg og og har nok et mye større lager av whisky så Anne og Hege, vi er nok i samme klubben derj ja. Det spennende med cognac er at de nå tør å prøve med andre blandinger, mindre sukker og sukkerkullør. Berthelsen, en ung senjaværing, har blandet mye spennende og skapt seg et stort navn. Har dere prøvd disse?

    januar 16, 2010, kl. 09:56

  10. camilla

    Jeg er veldig gled for at du liker tulipan glassene. Jeg har holdt hardt på at disse er best…..

    januar 16, 2010, kl. 23:22

  11. Det er vel ingen tvil om at tulipanglass er best både til cognac, whisky og…..akevitt!!!

    januar 16, 2010, kl. 23:39

Legg igjen en kommentar

