Sild til jul!

  Tomatsild? Dette?? Ja, men jeg har ikke helt over tomatsausen enda. Her blander jeg paprika i ulike farger med sild, dill, hvitløk, eple, løk og purreløk. Tomatsausen er det Ingrid Espelid som har laga. Det er viktig at dillen er fersk og at det er kryddersildfiléer. Skjærer silda i treninger og blander i en dæsj med akevitt i sausen. Dette er en schlæger på julebordet. Ungene elsker denne tomatsilda og det lages store mengder til hver jul! I år ble det 5kg!  Så er tomatsausen blandet i. Jeg tror at det å skjære silda i små biter (og dermed blir alle beinene i silda kuttet opp) gjør at ungene forsyner seg godt av denne retten. Tomatsausen er søt, veldig søt. Oppskrifta finner du i «Den rutete kokeboken» .  Sennepssilda er også populær. Også her skjærer jeg silda i terninger og gjør det dermed lettere å spise silda både for barn og voksen!  Sursild er også nødvendig å lage til jul. Også denne laken er søt og silda skjæres i terninger. Jeg bruker rødløk. I tillegg «stjeler»  jeg gulrot fra svenskenes «glassmestersild». Gulrota gjør laken søtere og bedre på smak. Jeg serverer sild på hjembakte brød etter «danske rugbrød» oppskrift! Øl og akevitt er et selvsagt følge. «Maquavit» fra Gilde smaker godt til, jeg liker også Simmers taffel eller Gilde taffel til sild….. Tror jaggu jeg må ta meg en skive med sild og litt godt følge til, nå…! God kveld til dere. Ikke glem at en også skal nyte det en lager til jul!

11 responses

  1. Kirsten

    Jippi! no kom æ i julestemning:-) silda du lage e d beste på julebordet:-D

    desember 22, 2009, kl. 15:46

  2. Så himla gott .. senaps sill det är en av mina favoriter till jul🙂
    man blir su sulten på mat när man ser dina bilder här🙂
    ha en fin dag🙂

    desember 22, 2009, kl. 16:21

  3. Å du store min, det så nydelig ut! Gir du bort i julegaver kanskje?

    desember 22, 2009, kl. 17:06

  4. oj vad många olika,,ser så gott ut..🙂 synd att man inte kan ladda ner lite härifrån..

    ha en skön kväll

    desember 22, 2009, kl. 17:42

  5. Det så snavvel ut.
    Du får låse det godt inn så det ikke blir stjålet.
    Ha en fin siste-innspurt-til-jula

    desember 22, 2009, kl. 18:05

  6. hm så sillen är klar .. då kommer jag som en kula🙂

    desember 22, 2009, kl. 18:16

  7. Det så utrolig godt ut:) til tross for at denne dama ikke liker sild. Men delikat ble det:)
    Fortsatt god førjulstid, virker som du er i rute:)

    desember 22, 2009, kl. 19:12

  8. Ta over Bagatatelle…, noen har visstnok reist derfraså vidt jeg vet…

    desember 22, 2009, kl. 20:41

  9. Når sa du vi kunne komme til frokost?🙂 Her var det mye snadder, der har vi en tradisjon som døde ut hos oss, ingen tvil om at dette bør innføres på nytt, for det er digg.
    Det så direkte deilig ut.

    Nå runder jeg av for noen dager, så jeg benytter muligheten til å ønske deg og dine en riktig god jul Hans.

    desember 23, 2009, kl. 00:03

  10. GOD JUL å må så gått
    Tack för kommentarer jag fått
    Maria

    desember 23, 2009, kl. 08:20

  11. Det så veldig deilig ut🙂

    Ønsker deg og dine en riktig god jul.

    Juleklem fra Charlotte

    desember 23, 2009, kl. 17:28

Legg igjen en kommentar

