Biscotti

  «Hva i all verden er dette?» spør kanskje du. Sånn ser det ut i deigbollen før alt blandes og deigen blir rullet ut til to flate brød. Biscottioppskrifta fant vi i Ukeadressa for en del år siden. Siden har denne italienske småkaka vært en fast julekake! I min uvitenhet trodde jeg at dette var noe som ble laget kun på en måte. Neida, neida, – på internett kan du finne mange varianter av denne italienske småkaka. Wikipedia sier noe om denne kaka.   Det ferdig stekte  brødet skjæres opp i biter som på dette bildet. Så stekes disse bitene litt til (20min) på en noe svakere varme. Det ferdige produktet er hardt på utsiden og mykt inni. Med andre ord en seig og søt kake som nytes til kaffe, – eller kun med en søt vin til! Nydelig!! Oppskrifta ber du om?? Spør Adresseavisa, den oppkrifta de viste for noen år siden er faktisk den beste, tro meg!

9 responses

  1. oj då .. var det så många olika saker som är i den kaka ..eller bröd? det var inte dåligt.

    desember 14, 2009, kl. 18:23

  2. det var mycket i den,,,🙂 njae, är inte så förtjust i när det blir mycket «knöliga» saker i matbröd och kaffebröd… .. men den ser onekligen god ut …

    ha en skön kväll

    desember 14, 2009, kl. 18:50

  3. Grete

    Hei Hans
    Du har fått frem fargene i kakene, de ser unektelig gode ut især mer det grønne fra pistasjenøttene.
    Hvem har bakt? Du????
    Grete

    desember 14, 2009, kl. 19:16

  4. Her er jeg da faktisk ganske så enig, og de kakene bakes nok ikke bare til jul her i huset. Året rundt faktisk og vidunderlig til espresso, MEN en viktig og avgjørende ingrediens mangler her nemmelig Amaretto likør!!

    desember 14, 2009, kl. 19:22

  5. He – he, Grete eller baker’n. Syntes at adressa virket så kjent jeg da….

    desember 14, 2009, kl. 19:28

  6. Neida, Anne, Amarettoen er ikke glemt, men som du sier, er den en viktig ingrediens. Den står også nevnt i oppskrifta fra Ukeadressa. Det som har overrasket meg mest nå, er at det er så mange forskjellige oppskrifter på kakene…eller kaketypen på internett.

    desember 14, 2009, kl. 19:34

  7. Det var ikke småtterier i den der, men den ser unektelig god ut🙂 En farlig kaketid vi er i nå,hehe,men det smaker aller best nå før julen er i gang spør du meg.

    desember 14, 2009, kl. 21:55

  8. Får nyte synet av bildene dine, for jeg kan ikke spise den dessverre:(
    Ikke de flotte masipanfruktene lenger ned her heller.
    Men, det blir jul her også:))

    desember 15, 2009, kl. 07:12

  9. karoline

    mmm:)

    desember 15, 2009, kl. 12:55

Legg igjen en kommentar

